دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 09:09
در مراسم بزرگداشت دکتر مهدی گلشنی مطرح شد:

کمتر دانشمند ایرانی می‌یابیم که درد مردمش را حس کند/ گلشنی: کار علمی را عبادت تلقی می‌کنم

مراسم بزرگداشت دکتر مهدی گلشنی، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، با حضور دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر سیاوش شهشهانی استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف، آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، دکتر فتح‌الله مضطرزاده رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر احمد کتابی استاد این پژوهشگاه برگزار شد.
کد خبر : 85991

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این مراسم، مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: «این مجلس، مجلس بزرگداشت یکی از چهره‌های علمی و پرافتخار کشور است. ما وظیفه داریم از کسانی که برای این مملکت افتخارآفرینی می‌کنند تشکر کنیم و در صدوپنجاهمین جلسه بزرگداشت از دکتر مهدی گلشنی تقدیر می‌کنیم.»


او گفت: «گلشنی از کسانی است که جمع بین نقل و عقل کرده‌اند. آثار ارزشمند ایشان نشان‌ می‌دهد که او جدا از تخصص در رشته فیزیک، اطلاعات زیادی در فرهنگ و فلسفه اسلامی دارند به طوری که باید الگوی همه جوانان این مملکت باشند.»


شهشهانی: احساس می‌کنم به دکتر گلشنی ظلم شده است


سیاوش شهشهانی استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف نیز به دوستی قدیمی که با گلشنی داشته اشاره کرد وگفت: «او در دانشگاه برکلی به شدت مشغول یادگیری بود تا بتواند براساس دغدغه‌ اصلی خود به فرزندان محروم این سرزمین خدمت کند.»


سیاوش شهشهانی:"سواد گلشنی به عنوان یک فیزیکدان مورد تهدید قرار گرفته است و می‌گویند گلشنی مشغول علامه‌گری است"

او افزود: «من احساس می‌کنم به دکتر گلشنی ظلم شده است، چرا که جلسه‌ای که باید در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شد به جای دیگری منتقل شده است و این بسیار تاسف‌بار است. باسواد بودن در رشته فیزیک و مدرسی مورد توجه بودن، از مواردی بوده و هست که همواره روحیات دیگران را نسبت به ایشان تحریک می‌کند. سواد ایشان به عنوان یک فیزیکدان مورد تهدید قرار گرفته است و می‌گویند گلشنی مشغول علامه‌گری است در حالیکه ایشان همیشه مشغول تحقیق و نوآوری بوده‌اند و باور داشته‌اند که نمی‌توان علم گذشتگان را نادیده گرفت.»


تسخیری: گلشنی محقق رابطه علم و دین است


آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام یادآئری کرد سابقه علمی گلشنی نیازی به تعریف ندارد و گفت: «برای من افتخار است که در مجلس تکریم یک شخصیت بزرگ شرکت می‌کنم. گلشنی محقق رابطه علم و دین است.»


مضطرزاده: کمتر دانشمند ایرانی را پیدا می‌کنیم که درد مردمش را حس کند


فتح‌الله مضطرزاده، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز گفت: «گلشنی هیچ وقت به رشته تخصصی خود اکتفا نکرده و این امر نشان می‌دهد که او انسانی فراتر از یک حوزه و یک تفکر است. در حالی که خلاف این، همواره یکی از مشکلات اساسی دانشمندان ما بوده است.»


مضطرزاده: "عدم استناد به دانشمندان ایرانی در کلاس‌ها و کتاب‌ها آفتی است که رشد مفاخر را کند می‌کند"

او گفت: «گلشنی درد جامعه را دارد. ما کمتر دانشمند ایرانی را پیدا می‌کنیم که درد مردمش را حس کند و این خیلی نگران‌کننده است، اما گلشنی بدون اغماض با تشخیص مسائل و مشکلات جامعه به دنبال دوا کردن آن بوده و هست. آنچه که ما در جامعه دانشگاهی با آن مواجه هستیم، نقل نیست. ما کی در کلاس‌ها و کتابهایمان به یک دانشمند ایرانی استناد می‌کنیم؟ این آفتی است که رشد مفاخر را کند می‌کند.»


مضطرزاده افزود: «کارهایی که مربوط به جامعه است و مردم به آنها نیاز دارند را کمتر دنبال می‌کنیم. ما 100هزار دانشجوی دکتری داریم که به طور متوسط 4 سال تحصیل می‌کنند، یعنی میانگین 200 هزار کار تحقیقاتی انجام می‌دهند. ولی ما از این استعداد استفاده نمی‌کنیم در حالیکه اگر استفاده شود هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت.»


در ادامه این مراسم احمد کتابی استاد بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جامعیت را مهمترین توصیف برای گلشنی دانست و گفت: «او جامع معارف قدیم و جدید، جامع علوم پایه و انسانی، جامع هنر، جامع علم و ایمان و از همه مهمتر جامعیت دانش و اخلاق است. به نظر من جامعیت کم‌نظیر علمی، تواضع راستین، تقید شدید به اخلاق علمی و آکادمیک و فضیلت‌گرایی و انسان‌دوستی چهار خصیصه این معلم برگزیده است.»


قبادی: اگر خدمات گلشنی نبود، قطعا علوم انسانی در این وضع نسبتا مطلوب نبود


حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از مهدی گلشنی با عنوان گنج ملی یاد کرد و افزود: «از دیدگاه مدیریت دانش، گلشنی به عنوان شخصیت برجسته علمی کشور، در ایجاد بهره‌وری میان نخبگان علمی و اجتماعی کم‌نظیر بوده است. اگر خدمات او به علوم انسانی نبود، قطعا علوم انسانی هم در حال حاضر در این وضع نسبتا مطلوب به سر نمی‌برد.»


قبادی گفت: «نقش تاثیرگرایانه گلشنی میان نهادهای تولید دانش، نقش او در تشکیل شبکه نخبگانی علوم انسانی در کشور، اهتمام ویژه او برای کاهش فاصله دانشمندان علوم انسانی با علم‌های مرز دانش، ویژگی موسس بودن او و به‌روز بودن و ذهنی ژرف، پیوسته و نوشونده که تاسی از اخلاق دینی و علمی ایشان دارد همگی از ویژگی‌های این استاد برجسته است.»



گلشنی: کار علمی را عبادت تلقی می‌کنم


در ادامه مهدی گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به نیازهای عرصه فیزیک کشور اشاره کرد و گفت: «عرصه فیزیک کشور به این نیاز دارد که مسئولان پیمانه‌هایی که برای سنجش ارزش استادان به کار می‌برند را عوض کنند، چون این پیمانه‌ها غلط است و نمی‌تواند منجر به علم شود. این پیمانه برای نوشتن مقاله است و براساس همین مقالات استادان سنجیده می‌شوند. مسئولان یا به دنبال نوآوری یک قلم جدید در علم فیزیک با به دنبال رفع نیازهای کشور باشند. متاسفانه در حال حاضر در هیچکدام از این دو جهت حرکت نمی‌کنیم.»


او افزود: «ای کاش در این مراسم‌ها، مسئولان حاضر شوند و به حرفهایمان گوش دهند. جوانانی که میخواهند در عرصه علم فیزیک فعالیت کنند باید بدانند که این علم مقدس است چون خداوند از ما خواسته است تا طبیعت را کشف کنیم. آنها باید فیزیک را برای کشف حقیقت نه برای دکان‌بازکردن و کسب درآمد به کار ببرند. مسئولان از انتقادهای سازنده پرهیز نکنند و واقعا ارزیابی مناسبی از وضعیت علمی کشور ارائه دهند و این کار هم باید فقط با استفاده از نخبگان انجام شود.»


گلشنی گفت: «من کار علمی را یک نوع عبادت دینی تلقی می‌کنم. قوانین فیزیک را اگر بشناسیم می‌توانیم با پیش‌بینی از زندگی لذت ببریم چون تمام عالم با استفاده از همین قوانین اداره می‌شود.»


در پایان این مراسم لوح تقدیر و هدایایی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فرهنگستان علوم، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، انجمن آثار و مفاخر ایران، استادان و روسای مراکز و سازمان‌های مختلف به مهدی گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف اهدا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته